Sunday, March 08, 2009

Tiens

Weet je wat ik me eigenlijk al een tijdje af vraag? Waarschijnlijk niet, want je kan niet in mijn hoofd zien. Ten minste, dat hoop ik toch.



Ik vraag me dus af hoe pilletjes nu eigenlijk weten op welk plekje in je lijf ze hun werk moeten doen. Een hypothetisch voorbeeldje: ik neem pilletjes tegen een ontstoken zenuw in mijn linker ellenboog. Dat pilletje wordt met een heuse tsunami van water of koffie (afhankelijk van het moment van de dag) naar mijn maag gespoeld, waar het wordt uit elkaar valt in een brij van half en volledig verteerd voedsel. Daar drijven dus die stukjes pil op een zee van maagzuur, koffie en water tussen de brokjes cornflakes of zompige blokjes boterham. Op een gegeven moment vinden de stukje pil hun weg in mijn bloedbaan, maar hoe weten ze nu welke zenuw ze juist moeten bewerken? Ik heb wel miljoenen zenuwbanen en -baantjes. Ik heb hen niet gezegd dat ze specifiek naar mijn linkerellenboog moeten gaan en we kunnen er wel van uit gaan dat pillen geen bewustzijn bezitten, dus zelfs als ik hen zou zeggen, zou dat weinig uithalen.

Mijn beste gok is dat de pilletjes gewoon aan alle zenuwbanen tegelijk beginnen te werken, zo hebben ze de juiste altijd wel mee. Maar helemaal zeker ben ik er niet van....

2 comments:

lie° said...

de enige en correcte uitleg: de onderdelen van uw pilletje worden door middel van een kruiwagentje naar de te-behandelen plek gebracht. Meestal duwen bolle mannetjes met een helmpje op hun hoofd het kruiwagentje terwijl ze de rode bloedlichaampjes goed in de gaten houden want dat zijn kapoenen! En af en toe komt die jongen en dat meisje in hun ruimte-achtige-zweef-bol eens controleren of alles wel in de goede richting gaat!

lie° said...

en als je me niet wil geloven:
http://profile.ak.facebook.com/object3/1158/10/l12005838946_9657.jpg