Tuesday, July 24, 2007

Fight or Flight

Iedereen heeft het oerinstinct "Fight of Flight" in zich. Terugvechten of vluchten. Het steekt de kop op als de mens zich bedreigd voelt door een situatie of door een ander dier. Het stamt uit de tijd dat wij ons nog moesten verdedigen tegen allerlei dieren die veel sterker waren als de mens. Ofwel probeerde je de bedreiging te bevechten met het risico dat je er zelf aan ten onder ging. Ofwel vluchtte je en had je een kans op overleven.
In onze moderne westerse samenleving heb je niet veel bedreigingen meer die je je leven kunnen kosten (als je even geen rekening houdt met allerlei ziektes, het verkeer op de baan of de vervuiling). Toch zit dit oerinstinct nog steeds in ons.
Persoonlijk ben ik meer het flight-type. Ik zal niet gauw terug vechten, integendeel. Als ik mij bedreigd voel door iemand of iets, zal ik eerder wegstappen dan de confrontatie aan te gaan. Ik ben niet trots op die reactie maar ik kan ze niet onderdrukken. Als ik een dreiging voel, alhoewel die vaak ingebeeld is (een lichte paranoia is mij niet vreemd), trek ik mij terug en laat de "winst" aan anderen over. Blijkbaar vind de oermens in mij dat dat de beste strategie is om te overleven...

No comments: