Saturday, July 07, 2007

Live Earth

Na Live Aid is er nu Live Earth. Een muzikaal initiatief om zowel de wereldbevolking als de wereldleiders wakker te schudden dat het tijd is om aan het milieu te denken. Massaconcerten vinden vandaag plaats over heel de wereld: Berlijn, Shang Hai, New York, Rio de Janeiro, Londen, Sydney... Op Nederland 3 kan je het hele gebeuren volgen, hoogtepunten worden uitgezonden (kippenvelmoment bij Crowded House), tips worden gegeven om ecologischer te leven.
Toch enkele bedenkingen:
  • Om Live Aid te kunnen volgen, moet ik mijn tv opzetten en dit liefst gedurende enkele uren als ik niet wil missen. Als al de miljoenen mensen die de concerten willen zien dit doen, kost dit toch ook massaal veel engergie?
  • Men raadt de mensen aan geen verre vliegreizen te boeken, dit kost te veel energie. Waarvoor wordt er reclame gemaakt tijdens de breaks in de uitzending? Juist, verre vliegvakanties naar zonnige oorden.
  • Je verplaatsen doe je bij voorkeur op een ecologische manier: te voet, de fiets, als het niet anders kan: het openbaar vervoer. Hoe zijn al die muzikanten met hun materiaal ter plaatse geraakt? Met een bakfiets? Nederland 3 heeft ook nog eens in bijna alle steden (bij voorkeur de steden die verder weg zijn) een reporter ter plaatse. Zat die dan ook in die bakfiets? Of zijn die reporters met een een vliegtuigje op biodiesel de oceaan overgestoken?
  • Bovendien lijkt ierdere zichzelf respecterende zender (radio en tv) tijdens de afgelopen iemand naar Antarctica te hebben gestuurd om daar persoonlijk een stand van zaken op te maken. Hoe zijn die mensen op Antarctica geraakt? Ik vermoed niet al zwemmend.
  • Een andere tip is zo weinig mogelijk licht te verbruiken. Wat is eigenlijk het lichtverbruik op al die podia?
  • De meest fantastische tip vond ik tot nog toe dat je best je centrale verwarming 5° graden lager zet. Dat bespaart een heleboel energie. Maar hoe hoog zal mijn doktersrekening zijn als ik in de winter mijn verwarming niet hoger dan 15° graden mag zetten?
  • Laatste bedenking: heeft iemand al eens de ecologisch voetafdruk van de oorlog in Irak berekend?

Het milieu is belangrijk, maar het terechtwijzende vingertje mag voor mijn part wel achterwege blijven.

1 comment:

Anonymous said...

u schrijft wat ik denk :-)
go girl!! - lie