Thursday, August 27, 2009

Varken

Mannen zijn over het algemeen en het merendeel van de tijd wel ok. In het slechtste geval kan je ze vergelijken met een vervelende mug die je leven heel eventjes zuur maakt. Maar dat is enkel wel in het allerslechtste geval. De meeste mannen geraken dan ook niet in dat stadium.

En dan heb je natuurlijk mannen die hors categorie zijn. Dat zijn geen vervelende muggen meer, maar ronduit varkens. Ik vermoed zelfs dat het woord klootzak in dit geval meer dan geoorloofd is.

Het is dat soort mannen dat zichzelf heel wat vindt als hij anderen in de grond kan duwen. Bij voorkeur zijn de slachtoffers verbaal minder sterk of onzeker over zichzelf of veel jonger dan hijzelf. Of al deze factoren samen.

DB is zo een man. Ik zou hier graag zijn naam voluit schrijven, maar ik wel geen proces wegens smaad aan mijn broek krijgen, hoewel ik de kans klein acht dat hij een regelmatige lezer is. DB is al langer gekend bij ons. Een boer eerste klas met weinig of geen bedrijfsethiek. Hij draait er zijn hand niet voor om om klanten van ons te pikken door gewoonweg onze artikelen en productie processen schaamteloos te kopiëren. Bedrijfsspionage noemen ze dat. Dankzij dit incident mocht hij geen stap meer op ons bedrijfsterrein zetten.
Dankzij wat hij vandaag gedaan heeft, maakt hij ook geen kans meer om hier ook maar 1 artikel te kopen. Het is wel héél gemakkelijk om een jobstudentje, die het Nederlands niet helemaal machtig is en uiteraard ook geen jarenlange werkervaring heeft, vlakaf te zeggen dat ze slecht is in haar job enkel en alleen omdat ze zijn naam niet helemaal begrepen had. Het arme kind was helemaal ondersteboven van zijn opmerking. En ik, ik had veel zin om hem terug op te bellen en te zeggen dat hij iemand van zijn eigen kaliber moest aanpakken in plaats van nietsvermoedende jobstudentjes. Gelukkig heeft onze baas op dat gebied een enorm groot rechtvaardigheidsgevoel en springt hij in de bres voor zijn medewerkers. Zijn standpunt was duidelijk: het is tegen ons beleid om met varkens samen te werken.

Nah! Net goed! Eigen schuld, dikke bult, maar ik vrees dat DB er totaal geen besef van heeft dat hij wat verkeerd heeft gedaan.

No comments: