Sunday, January 07, 2007

Mirakel

Het is officieel nu, ik heb een mirakel nodig! En geen kleintje, bij voorkeur een heel groot, liefst in de vorm van een nieuw stel hersenen.
De verschillende theorieën van de dode filosofen kan ik onder de knie krijgen (ik snap best waarom sommigen onder hen aan waanzin ten onder zijn gegaan). Het inzicht in de kunstgeschiedenis van de voorbije 3000 jaar zal ik ook nog wel krijgen. Maar waarom het een hoop lettertjes verbonden door logische connectoren en besluit in de vorm van een ander lettertje wordt getrokken en dan nog dit bewijs kunnen leveren, dat gaat ver boven mijn petje. Ik sta al een stapje verder dan 3 maanden geleden, toen wist ik zelfs nog niet hoe ik er aan moest beginnen. Nu lukt dat al een beetje, maar het enige bewijs dat ik kan leveren is dat mijn logica niet overeenstemt met de logica in het boek! En je snapt wel dat dit een groot probleem is. Ik heb het enkel nog maar over 1 deel van de in totaal 3 delen. Ik durf zelfs nog niet denken aan de andere 2. Wat betreft de semantiek (=behoud van waarheid) van beweringen heb ik nog een beetje vertrouwen, maar propositielogica 1? Nee, dat lukt me nooit in dit leven.
Ik zou natuurlijk de rest van mijn leven kunnen wijden aan het uitvinden en uitwerken van een nieuwe logica, maar ik vrees dat ik dan, zoals Nietzsche, in totale waanzin zal sterven. Ik heb best wel sympathie voor die man, alleen maar omwille van dat feit.
Waarom heb ik alleen maar het ongeduld en de opvliegendheid van mijn vader geërfd en niet zijn logisch verstand????

No comments: