Saturday, April 29, 2006

Auto

De meeste mensen zitten maar heel ongelukkig in hun auto. Ongelukkig is nog zwakjes uitgedrukt, nors is een beter woord voor de gelaatsuitdrukking van de meeste chauffeurs. 's Morgens kan ik dat nog begrijpen, ik ben nu zelf niet echt een zonnetje in de auto 's morgensvroeg. Je bent dan op weg naar je werk, misschien wel een job die je niet graag doet met een baas op wiens gezicht je niet graag ziet en je hebt al een half uur in de file gestaan nadat je de jengelende kinderen hebt afgezet aan de school/chrèche/onthaalmoeder/whatever. Allemaal begrijpelijke redenen waarom een mens niet echt breeduit lachend 's morgens in de auto zit. Maar 's avonds snap ik niet goed waarom je dan zo kwaad moet kijken. Ok, er zullen er wel een paar tussen zitten die, zoals ik, een norse uitdrukking op hun gezicht hebben als ze denken dat ze een neutraal gezicht trekken, maar toch niet allemaal zeker!
Mensen zijn ook heel wantrouwig als ze in hun auto zitten. Ze zien dat je hen iets wil vekopen (RK stickers in mijn geval) en ze zitten al van ver heftig te nee te knikken of met hun hand te wuiven dat ze niets moeten hebben. Alsof dat ik zo zot zou zijn om mezelf radicaal voor hun auto te gooien om toch absoluut 1 miezerig stickertje te verkopen. Of ze draaien hun raampje plotseling dicht alsof ik mijn hand met sticker en al er toch tussen zou duwen. Het zou natuurlijk ook wel kunnen dat ik er in mijn fluo jas er uit zie als een regelrechte car jacker... In dat geval moeten de mensen heel hard oppassen, want zo'n typkes lopen er wel meer op de baan de komende dagen.
Het is algemeen geweten dat de beste kopers de moeders in gezinswagens zijn, of de occasionele geite-wollen-sokken-drager in een 4de hands autootje en de slechtste kopers zijn de mannen met grote, chique BMW's, Mercedessen, Chryslers, etc... Gelukkig zijn er ook uitzonderingen zoals de man met zijn cabrio Ferrari die al van ver aan het wuiven was dat hij een sticker wou kopen. Heel handig zo'n wagen voor de verkoper, je moet je namelijk niet bukken om de chauffeur te kunnen zien. Je steekt de sticker gewoon langs boven in de auto en langs dezelfde weg ontvang je je centen.
Mijn goede raad voor alle automobilisten: kijk eens wat vrolijker als je in je auto zit en als je een verkoper aan een kruispunt tegen komt, een kort knikje met je hoofd volstaat om de mensen duidelijk te maken dat je niet geïnteresseerd bent.

No comments: