Friday, April 28, 2006

Leven

Deze week zei een vriend van mij dat als hij nu zou sterven, hij ten minste geleefd zou hebben. Ik vind dat rare woorden voor iemand van 30 jaar. Als je op die leeftijd zegt dat je "geleefd" hebt, wat moet je dan nog verwachten voor de volgende 40 jaar? Nu, ik denk niet dat hij nog 40 jaar gaat leven, maar dat is een ander paar mouwen natuurlijk.
Nu heb ik wel mijn twijfels over de kwaliteit van dat leven waarover hij het heeft. OK, hij heeft veel gezien en gedaan, maar ik vermoed dat het meeste daarvan in een roes van alcohol zweeft en dat de herinneringen ofwel niet-bestaand ofwel heel mistig zijn. Gelukkig heeft hij andere mensen om hem aan sommige dingen te herinneren, daar waar hij zijn zwarte gaten in zijn geheugen heeft.
Liever dan toch een iets soberder leven, maar waar ik de controle over mezelf kan behouden, dan binnen 20 jaar te moeten zeggen dat ik misschien wel "geleefd" heb, maar het eigenlijk niet zo goed weet.

No comments: