Monday, April 17, 2006

MP3 speler

Hoeveel is een mensenleven tegenwoordig waard? 35 euro op precies te zijn, want dat is zo de gemiddelde prijs van een MP3 speler als ik de reclameblaadjes mag geloven.
Vorige week werd een jongen in volle spits in het Brusselse Centraal Station neergestoken omdat hij zijn MP3 speler niet wou afgeven. Langs de ene kant denk ik, "domme jongen, je leven is toch geen MP3 speler waard". Maar waarschijnlijk had hij niet verwacht dat zijn aanvaller een mes ging trekken. Wat zijn uiteindelijk een paar gebroken en een blauw oog als je je spullen daarmee kan behouden? Langs de andere kant, begrijp ik zijn reactie ook wel. Je moet met je handen van andersmans gerief blijven en hem er zeker niet voor vermoorden.
Ik vraag me ook af wat zo'n aanvaller drijft om iemand neer te steken voor zoiets doms en triviaals als een MP3 speler. Dat je een brood steelt omdat je honger hebt en geen geld om het te kopen, dat kan ik nog begrijpen (niet goedkeuren). Maar een MP3 speler??? Dat is toch geen levensbelangrijk ding. Is het dan gewoon jaloezie dat zo'n kind drijft of zit er meer achter?
En eigenlijk het ergste van al is dat blijkbaar niemand op dat moment (volle spitsuur in Brussel Centraal en het station is leeg, stel je het voor) in de buurt om even een helpend handje toe te steken. Een helpend handje voor het slachtoffer wel te verstaan en niet voor de aanvaller. Heeft dan iedereen zo'n schrik om zelf een pak slaag te krijgen of is niemand nog geïnteresseerd in het welzijn van zijn medemens?

Je zou er bijna je geloof in de goedheid van mens bij geloven. Wacht, dat is juist, ik ben dat al kwijt...

No comments: